Kateřina Polanská

Provedu vás cestou ke kráse

Mysli, než začneš jíst müsli

IMG_6907

Müsli – kdo by ho neznal a alespoň jednou v životě neochutnal.

Pokud by se přeci jen někdo našel, tak jde o pokrm z obilovin, jehož základní verze je složena z tepelně neupravených ovesných vloček a ovoce.

V mnoha státech světa jde o velice oblíbenou snídani a jinak tomu není ani u nás doma. Čokoládové, ovocné, medové, zapékané, sypané…

Dlouhá léta jsem kupovala v supermarketech klasická 1kg balení. Později mi to však bylo málo a začala jsem nakupovat ve velkých 5 kg kyblíkách.

A jelikož čtení zadních stran obalů nepatří mezi moje oblíbené činnosti, žila jsem celá dlouhá léta v domněnce, jak zdravě a dietně se po ránu stravuji.

IMG_6909

A světe div se, ono tomu tak není. Že to pro vás není žádná novinka? Tak si to pojďme shrnout.

  • Sypané müsli obsahuje velké množství kalorií. Proto by se nemělo jíst více jak 30 g denně.
  • K výrobě müsli obsahující sušené ovoce se jako konzervant používá oxid siřičití – E220, který může ve větším množství vyvolat bolest žaludku, hlavy, nevolnost i problémy astmatického typu.
  • Zdravá varianta müsli není doslazovaná a jejich chuť není příliš výrazná. Proto není tak chutné a oblíbené jako müsli sladké, které však obsahuje velké množství cukru.

Mezi zápory kupovaného müsli bych rozhodně zařadila i jeho konzistenci. Sypané müsli bývá většinou suché a dusivé. Müsli zapékané je zase většinou tak tvrdé, že si občas při jeho konzumaci poškrábete dásně. O množství a kvalitě ovoce nemluvě.

Kde je tedy ta zdravá snídaně, kterou nám v reklamách slibují?

I tentokrát nás výrobci krmí lživými slogany o kvalitě svých výrobků, a proto jsem se rozhodla, že si svojí  zdravou snídani plnou minerálů a vitamínů začnu vyrábět sama.

Pokud si také chcete pochutnat na chutnější a zdravější variantě, zkuste si i vy vyrobit své vlastní müsli. Není na tom vůbec nic těžkého a uvidíte, že ke kupované variantě se už nebudete chtít vrátit.

IMG_6907

Recept na domácí müsli

Doporučení: první váze výroby jde velice rychle a postup bude plynulejší pokud si začnete předehřívat troubu už před začátkem výroby na 170 °C

  1. Na hluboké pánvičce si rozpusťte cca 70 g másla a nasypte 500 g ovesných vloček.
  2. Zatímco se vám vločky pomalu praží na pánvičce, přidávájte za občasného míchání další suroviny, které dají müsli tu správnou chuť. Zde se kreativitě meze nekladou a záleží jen na vaší chuti a preferencích. Oříšky, semínka, brusinky, kokos, sušené ovoce, skořice…
  3. K oslazení a spojení sypané směsi použijte med či karamel. Já osobně používám karamel, který si vyrábím a  mám doma v zásobě. Na jednu várku použiji až 150 ml. Pokud použijete med, stačí přidat 4-5 lžic.
  4. Po důkladném promíchání všech surovin takto připravenou směs  nasypte na plech s pečícím papírem, rovnoměrně rozprostřete a dejte péct do předehřáté trouby na 170 °C cca 20 min. Čas je pouze orientační. Od müsli se příliš nevzdalujte. Jakmile bude mít povrch zlatavou barvu, vyndejte müsli z trouby a nechte zcela vychladnout. Po vyndání z trouby je müsli ještě měkké a vláčné. Teprve chladnutím se k sobě jednotlivé kousky pořádně přilepí a vznikne vám krásné křupavé müsli.

Takto připravené müsli můžete mít doma v zásobě v dózičkách několik týdnů a troufám si říci i měsíců. U nás je jedna várka snědena maximálně do 2 týdnů, proto vám bohužel nemohu říci, jak dlouho skutečně müsli vydrží :)

IMG_6904 

Moje TOP suroviny při výrobě müsli:

Karamel – zatímco bílí cukr náš žaludek překyseluje, dochází při výrobě karamelu k oxidaci cukru a tím se tato dobrota přemění na potravinu zásaditou. O nebezpečí překyseleného organismu si můžete přečíst zde v mém článku.

Chia semínka – tato zázračná potravina je nejen bohatá na vlákninu, antioxidanty, vitamíny skupiny B, vitamín C, E a stopové prvky jako železo, zinek, draslík, hořčík a fosfor, ale jsou mimo jiné ideálním doplňkem stravy pro diabetiky, protože stabilizují hladinu krevního cukru a pomáhají v těle udržet energii během celého dne.

Vlašské ořechy – jsou velmi výživné a živiny v nich obsažené působí celkově pozitivně na lidskou psychiku. Jsou cenné i pro vlasy, nehty, pokožku či sexuální potenci.

Lněné semínko – tato olejnina dokáže spolehlivě odstranit akutní i chronickou zácpu bez použití projímadel. Bohatě zastoupené polyfenoly, které byly v semínku zjištěny, pomáhají v prevenci nádorových chorob (zejména prsu, prostaty, tlustého střeva) i osteoporózy.

Mandle – pozitivně ovlivňují mozkovou činnost a zvyšují elasticitu kůže.

Konopné semínko – pomáhá předcházet zánětům, je prevencí nemocí srdce, rakoviny, problémů s ledvinami, kůží, vlasy, nehty a šupinatěním pokožky, ulevuje při premenstruačním syndromu a pomáhá výrazně posílit imunitu.

Brusinky – pomáhají při zánětech močových cest a působí také jaké antioxidanty, které čistí a chrání organismus.

Skořice – je vhodná pro podporu trávení, pomáhá proti nachlazení a jako prevence infekce, působí proti nevolnostem, pomáhá bojovat proti celulitidě a mírní menstruační potíže.

Hořká čokoláda 70% – Třísloviny obsažené v čokoládě působí v ústech antibakteriálně. Fluor zpevňuje zuby, draslík působí proti stresu, hořčík má příznivý účinek na funkci mozku, omezuje výskyt krevních sraženin a vznik trombózy. Tento prvek také podporuje správné dýchání. Konzumace čokolády pomáhá v těle uvolňovat hormony štěstí a zlepšuje náladu.

IMG_6902
Kateřina Polanská
Učím ženy péči o pleť a líčení a smyslem mé práce je, aby se každá žena cítila a vypadala krásně a dokázala se upravit na každou příležitost.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>